Article on Black Rat in Vixen

Norske Black Rat til Topshop

Tekst: Ida Elise Einarsdottir / READ THE ARTICLE HERE

Det norske motemerket Black Rat er håndplukket til Topshop. – Ekstremt moro og et stort steg, mener designer.

Vi heier på norsk mote, og ekstra gøy er det med internasjonal oppmerksomhet. Nå er det norske motemerket Black Rat håndplukket til kleskjeden Topshop. 

Årets nykommer

For tre år siden lanserte designer Siri Sveen Haaland det norske merket Black Rat.

Det som startet med to jakkemodeller ble raskt noe mye større, og en knapp måned etter lanseringen av merket ble Black Rat kåret til Årets nykommer under Oslo Fashion Week og fikk egen visning under Oslo Trend.

LES OGSÅ: Sjekk hvilken motebutikk som endelig kommer til Norge

Siden har merket fått stor oppmerksomhet, og har blitt frontet i både norske og internasjonale motemagasiner og av artister som Madcon, Onkl P og Deathcrush. Sistnevnte lanserte også sin egen kolleksjon i samarbeid med Black Rat.

Med SS 16-kolleksjonen Team Oslo skal det norske motemerket nå selges på Topshop i Oxford Street i London i to uker april neste år. Ekstremt moro, og et stort steg, mener designeren.

Black Rat-designer: – Har danset i gatene

– Jeg svarte først nei, av en eller annen grunn. Kanskje jeg var litt redd for å bli mørbanket av janteloven eller noe, forteller designer Siri Sveen Haaland om da hun fikk forespørselen fra Topshop.

– Men jeg skjønte fort at dette var en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg – samme hvor utfordrende det måtte bli. Etter en liten runde med presentasjoner av merket og klærne fikk jeg det bekreftet i forrige uke og har egentlig danset rundt i gatene siden det. At Topshop i Oxford Street blir butikk nummer to er helt surrealistisk. Jeg vet ikke om jeg tror på det enda, sier Siri, som håper det kan bidra til et løft for norsk mote.

– Jeg håper dette kan bidra til at norsk mote tør å kjøre mer på i utlandet, og at norske kunder også får øynene opp for merker vi har her til lands. Vi er ikke så sære som mange tror.

Fremtidens shopping

Maia Drachensteen, Managing Director for motebutikken HEVN som er den største forhandleren av Black Rat i Norge, og som er på listen over ti gode grunner til at Torggata er Oslos nye trendgate, mener Black Rat er pådrivere for fremtidens shopping.

– Black Rat er egentlig alt for bra for Topshop, men eksponeringsmuligheten er fantastisk. Jeg håper dette samarbeidet kan føre til at flere begynner å kjøpe kul, bærekraftig street fashion, gjerne norsk, i stedet for trendbasert ræl fra billigkjedene som allikevel går i søpla etter noen måneder. På HEVN ser vi at stadig flere begynner å shoppe smartere, merker som Black Rat er helt klart pådrivere for denne utviklingen, sier Maia til VIXEN.

Fam Irvoll: – Superkult

Topshop er kjent for sine samarbeid med motetalenter, og Black Rat er ikke det første norske merket som slipper gjennom nåløyet.

Allerede i 2009 gikk ryktene om et samarbeid mellom designer Fam Irvoll og butikkjeden, men det var først i 2014 at hun lanserte sin Topshop-kolleksjon.

Hun synes det er gøy at Black Rat nå får den samme muligheten.

– Det er bra for markedsføring for merket. Det er alltid fint å henge et sted der det går to millioner mennesker inn hver uke. Det er superkult for de, sier Fam til VIXEN.

F5-gründer: – Bør pushe merket

Alex Winslöw er en av initiativtakerne bak konseptet F5 Concept Store, som flere norske motepersonligheter har trukket frem som sin favorittbutikk i Oslo og som også ble kåret til Årets butikk tidligere i år.

Han mener Black Rats Topshop-samarbeid er en gladnyhet, men tror det må mer til for internasjonal suksess.

– Det at Black Rat er blitt plukket ut til å selge hos Top Shop er i utgangspunktet en skikkelig gladnyhet, både for forbrukerne som frekventerer Oxford Street i London, Black Rat og norsk motebransje som helhet. Når det er sagt, er det jo ikke første gang en norsk designer har blitt solgt hos den britiske kjeden, uten at det nødvendigvis førte til internasjonal suksess for den aktuelle designeren. Mitt råd til Black Rat er å hyre inn et eget PR-byrå i London, for selv å kunne pushe merket sitt. Det er som oftest ikke nok å plassere produktet sitt i et nytt marked. Man må selv sørge for ytterligere eksponering mot riktig målgruppe i det aktuelle markedet, sier Alex til VIXEN.