Interview in Plnty Magazine

VISIT PLNTY AND READ THE ARTICLE HERE

RAT WISE IN NEW YORK

 15/01/2017

ART PROFILE CULTURE DESIGN FASHION NEWS PLNTY PROFILES

Tekst:  Annicken Dedekam Råge 

Foto:   Holger Fangel

– Jeg var i villrede etter Black Rat-pop-up-prosjektet i Topshop på Oxford street i fjor vår, sier klesdesigner Siri Sveen Haaland, fordi det gikk så bra. Nå gjør hun seg klar for visning på Fashion Week i New York den 11. februar 2017.

Hun spøker og kaller seg en bipolar klesdesigner. Når hun ikke skaper klesmerket Black Rat, som er blitt en av artistenes og de flittige konsertgjengernes elsklinger, eller lager merch for bandet Highasakite – da syr hun bunader.

Planen er å overgå meg selv

– Jeg har bare én plan som designer, og det er å overgå meg selv. Og særlig når det gikk bra i London, sier hun. I fjor vår ble Siri nemlig oppringt av et engelsk eventselskap som inviterte henne til å ha en pop-up-butikk i selveste Topshop på Oxford Street.

Da som nå, hadde hun blandede følelser for prosjektet, for i fjor krasjet pop-up-prosjektet i London med den travle bunadsesongen i Norge.

Plnty_2_Black_Rat_NYFW_photo_Annicken_Dedekam_Raage_2016.jpg

Var i tvil om hun skulle si ja

Sånn var det også da New York Fashion Week kontaktet henne i november, rett før jul i fjor.

– Jeg syntes det virket litt useriøst å bli kontaktet på Instagram, sier hun og forklarer at hun tvilte på om hun skulle delta eller ikke. Men hun fikk en god deal, som avgjorde at hun sa ja. Nå ser hun frem til det som skal skje i februar. Flere norske designere er blitt invitert til å vise på NYFW.

– Hvilke tanker har du om å vise internasjonalt?

– Det er jo bra at bransjen følger med, smiler hun og ser frem til en måned med mye gøy – og å gå i hi for å sy opp kolleksjonen. For hånd. Hun syr alt selv. Og nå har hun rutine, for det er ikke første gang hun går i gang med en kolleksjon som skal til visning.

– Jeg gjør alt sjøl, sier Siri. Det har hun forberedt seg på. Hun gikk faktisk og tenkte på å arrangere visning i Oslo før meldingen fra New York tikket inn fra sosiale medier.

Syr kolleksjonen for hånd

– Vi er en gjeng på fem stykker nå som reiser sammen til New York. Jeg har med meg en syerske til fitting: Hanne Iveland Henriksbø. Hun er til daglig en veldig dyktig kostymedesigner. Trond Jensegg fra merchendisebutikken Tvangstrøye har tatt på seg ansvaret for opplevelser før og etter visning – en slags Tour Manager!

– Jeg har bare én plan som designer, og det er å overgå meg selv.

Marita Helen Hansen blir den som svirrer rundt med kamera backstage før og under visning. Søsteren min Stine Mari Haaland Byfuglien blir min støttekontakt og psykiske styrke – selve ryggraden min, sier hun.

Inspirasjonen til kolleksjonen har hun hentet fra hjembyen Haugesund:

Inspirert av visjonæren Rabinowitz

– Jeg er inspirert av Moritz Rabinowitz, en polsk jøde som kom til Haugesund på begynnelsen av 1900-tallet. Han skapte et klesimerium sammen med broren sin, med klesbutikker og -fabrikker i Haugesund og snart i Stavanger, Sauda, Egersund og Kristiansand, forteller hun.

Rabinowitz likte seg i det mindre høytidelige Haugesund, mens broren bosatte seg i Bergen. Her ønsket han å gi fiskere, bønder og arbeidere tilgang på rimelige og stilfulle moteklær. I 1938 ble kleskonfeksjonsfabrikken «Condor» bygget i sentrum av Haugesund, hvor omlag 150 mennesker fikk arbeid.

Ble tatt av tyskerne under krigen

Moritz Moses Rabinowitz en aktiv motstander av nazismen, og var en av de første jødene som ble tatt i Norge av tyskerne under krigen. Da hadde han gitt ut boken «Verdenskrisen og vi», og skrev aktivt leserinnlegg i Haugesunds avis, og sendte telegrammer til statsledere som Hindenburg, Roosevelt og Chamberlain. Han ble arrestert og sendt til konsentrasjonsleir i Sachsenhausen, hvor han døde 27. februar 1942.

– Han var forut for sin tid, sier Siri og forteller at kolleksjonen som skal vises i New York handler om livet hans, en idé hun har gått og båret på lenge. Nå synes hun det er befriende å endelig realisere den. En frakk henger allerede halvferdig på bysten og avslører dyp dedikasjon og opphøyde detaljer.

30 dager og 30 plagg

– Jeg har 30 dager på meg til å sy 30 plagg! Siri elsker presset hun legger på seg selv, hun sukker høyt og synes det er et deilig og herlig stress.

– Jeg har planlagt å ha det sånn, sier hun.

Siri Sveen Haaland opplever at selvtilliten hennes «booster», og kjenner at det er noe hun trenger. Hun er spent på hvem som kommer for å se showene, hvor hun skal vise sammen med en designer fra Puerto Rico, en fra Brazil og to amerikanere. En annen norsk designer skal også være med i samme kollekitv-visning: Malin Molden med merket Flesh.

– Moritz Rabinowitz var forut for sin tid. Kolleksjonen som skal vises i New York handler om livet hans.

– Dette er som å dra av en plaster, spøker hun, men vi kan godt kjenne den følelsen. Her legger hun sjela i hvert sting, jobber intenst i 30 dager, reiser og organiserer… og så er visningen over på sju minutter, uten at hun får sett det selv fra salen. Men hun har planlagt å ha det sånn.

Nøkkelplagg og showpieces

Hun skal vise endel nøkkelplagg, men hun har lagt til showpieces. De blir for dyre i produksjon. Hun klør seg lett i hodet, og blir ikke helt ferdig med å undre seg over at folk gladelig betaler tusenvis av kroner for en bunad, mens de setter en en klar begrensning i pris når de skal kjøpe seg et designplagg.

Plnty-teamet er nysgjerrig på hva hun gjør om hun plutselig gjør suksess i New York. Vil hun da klare å holde kustus på de svarte rottene?

Rat wise in New York

– Vi jo ikke glemme at rotta er en overlevelsesdyktig type fra undergrunnen, fleiper Siri og mener at hun vil ha orden på dem. Hun tolker det som et luksusproblem om det skulle skje.

– Flere kunder betyr at jeg må øke produksjonen, sier hun rolig. Highasakite-kolleksjonen ble utsolgt i høst, og Black Rat-nettbutikken går bra. I dag produserer hun i India, Tyrkia, Kina og Portugal, fra sertifiserte fabrikker og med sertifiserte materialer.

Designeren som snart skal slippe rottene løs i verdensmetropolen synes det er hyggelig at det går bra. Og at New Yorkerne er veldig interessert i alt som er skandinavisk.