Siri quoted in Min Mote-article

Read the entire article here


Ekstrem endring i bevissthet

Da Siri Sveen Haaland skulle starte sitt eget klesmerke var det en selvfølge at det skulle være bærekraftig. I 2012 startet hun «Black Rat», og var da mye på messer og så på materialer.

– Der virket det nesten ut å ikke tenke bærekraftig, forteller hun og legger til:

– Med tanke på de miljøutfordringene vi står ovenfor var det utenkelig å gjøre noe annet.

Det har gått omtrent fire år siden hun startet, og på den tiden har hun merket en ekstrem endring i folks bevissthet.

– De setter pris på å få svar på hvor produktene kommer fra, og stiller flere og flere spørsmål, forteller Haaland.

Det siste året har Black Rat blant annet lagd skjorte sammen med OnklP og De fjerne slektningene, bandmerchet til Highasakite og vært et av merkene i Topshops butikk på Oxford Circus i London. Kolleksjonene hennes består kun av sorte klær, med innslag av grått og hvitt.

– Når jeg ser meg rundt er det farger nordmenn bruker mye, og det er noe som funker til en hver anledning og årstid, mener hun.

Håper ikkebærekraftig blir like ukult som røyking

I en ideell verden hadde alle klærne vært laget av økologisk materiale, sier hun. I tillegg ønsker hun en endring av «bruk og kast»-mentaliteten.

– Tenk heller at du kjøper plagg som kan vare i flere sesonger, fremfor å følge de største trendene. Invester heller mer i klærne, legg litt mer penger i dem og bruk dem lenger. Å kaste mindre er like viktig som at klærne er laget i økologisk materiale, forteller hun og legger til:

– En dag håper jeg at det er like ukult å ha klær som ikke er bærekraftig, som det er å røyke, sier hun.